Tandvård

Väldigt många hundar och katter lider av att de har ont i sina tänder. Dock är det svårt att som ägare upptäcka hur det står till med den saken eftersom det brukar gå väldigt långt innan djuret visar tecken på smärta från munnen. Vanliga tecken på smärta är ovillighet att tugga hård mat och även kall mat kan orsaka obehag. Djuret kan dregla mycket och har ofta mycket dålig andedräkt. Ibland kan man till och med se svullnader utmed käkarna när det blivit en kraftig infektion som orsakat bölder.

En dålig tandhälsa påverkar också resten av kroppen negativt och kan leda till ökad sjuklighet.

Hos hundar är det väldigt vanligt med kraftig tandsten som i sin tur leder till tandköttsinflammation och tandlossning, så kallad parodontit.

Katter drabbas också av tandsten och tandköttsinflammation men även en sjukdom som förkortas FORL, vilket står för Feline Odontoclastic Resorptive Lesions. Det är en sjukdom som innebär att tänderna bryts ned successivt och det orsakar katten mycket smärta. I dagsläget vet man ännu inte vad som orsakar denna sjukdom men man vet att även vilda kattdjur drabbas. Den enda behandlingen som finns är att dra ut eller göra kronamputation på drabbade tänder.

Ta gärna för vana att titta i ditt djurs mun regelbundet och var observant på om djuret ändrar beteende när det äter, t.ex. bara tuggar på ena sidan eller tappar ut mat ur munnen.

Kaniner och marsvin har tänder som aldrig slutar växa. Om de har ett medfött bettfel eller äter en felaktig kost med för liten andel hö så slits inte tänderna som de ska. Då blir tänderna förvuxna och får vassa kanter som orsakar smärtsamma sår på insidan av kinderna och på tungan. Då slutar djuret äta och drabbas av avstannad mag-tarmverksamhet vilket är ett livshotande tillstånd för dessa djur.

TANDKONTROLL
Innan bokning av själva åtgärden så bokas det alltid in en tid för en tandkontroll innan.
Så veterinären kan få en uppskattning om djurets tandhälsa, så vi vet vad som behöver åtgärdas, sedan får ni som djurägare en prisuppskattning på ett ungefär vad det kommer kosta.

Hos oss på Smådjurskliniken i Knivsta kan vi hjälpa ditt djur att slippa ha ont av tandproblem, boka in en tid för tandkontroll redan nu!