Kastration

Inför att en hund eller katt ska sövas ska den vara fastande (inte äta något) sedan ca 8 timmar innan narkosen. Vatten får de dricka hela tiden! Kaniner och gnagare får äta hela tiden inför en operation.

KATT

Att undvika att det föds oönskade kattungar är att vara en ansvarstagande kattägare! Hemlösa katter som far illa är ett stort djurskyddsproblem som alla bör medverka till att minimera. Vi hjälper till att kastrera din katt, hane som hona.

Hankatter löper mycket mindre risk att hamna i slagsmål och bli skadade om de är kastrerade. Dessutom blir de mindre benägna att ge sig ut på ”frieri” och därmed minskar risken att de blir påkörda i trafiken.

Hankatter brukar sällan vara besvärade av sina kastrationssår och behöver sällan krage efter operationen. Däremot bör de hållas inne några dygn så att du som ägare kan kontrollera att såret verkar läka som det ska.

Att kastrera sin honkatt istället för att ge p-piller är ett mycket bättre alternativ. Hormonerna som finns i p-piller ger nämligen i mycket hög grad upphov till juvertumörer hos honkatten. Juvertumörerna är oftast elakartade och kan sprida sig i kroppen. Dessutom eliminerar en kastration risken för livmoderinflammation som också är ett allvarligt sjukdomstillstånd.

Honkatter bör bära en krage i ca 10 dagar efter operationen för att förhindra att de slickar på såret som annars kan bli infekterat och läka dåligt. Hon ska hållas inomhus under tiden hon måste bära kragen.

Läs gärna mer under rubriken Operation »

HUND

Att kastrera sin hund, både hane och tik, blir allt vanligare. Fördelarna är flera enligt vårt tycke:

Hanhunden slipper den sexuella stress som uppstår flera gånger om året när det finns tikar i området som löper. Många blir så stressade att de slutar äta och bara vankar runt och gnyr. Man undviker att han rymmer för att ta sig till löptikar och därmed riskerar att bli påkörd i trafiken. Risken att han hamnar i slagsmål med andra hundar minskar avsevärt och hunden brukar i de flesta fall bli lugnare och mer harmonisk. Viktigt att poängtera är ju dock att hunden aldrig kommer kunna producera några valpar!

Tikar som kastreras tidigt löper mycket mindre risk att drabbas av juvertumörer senare i livet. Om man kastrerar henne före första löpet har forskningen visat att risken för juvertumörer senare i livet blir som allra minst.

Livmoderinflammation är ett annat mycket vanligt och allvarligt sjukdomstillstånd hos tik och risken för det försvinner helt på en kastrerad tik. Vissa tikar kan ha mycket besvärliga skendräktigheter efter att de har löpt, det slipper man hos en kastrerad tik. Viktigt att poängtera är ju dock att hunden aldrig kommer kunna producera några valpar!

Både hanhundar och tikar måste bära krage i ca 10-12 dagar efter operationen för att de inte ska slicka på såret och orsaka infektion och läkningsproblem. Läs gärna mer under rubriken Operation.

De nackdelar som kan nämnas när det gäller kastration av hundar är att de får lättare att gå upp i vikt p.g.a. att ämnesomsättningen minskar. Det kan pareras med anpassad kost. Hos vissa raser med mycket päls kan pälsen bli ulligare och ändras i kvalitet. Tikar kan när de bli äldre drabbas av urininkontinens, det kan dock behandlas medicinskt.

KANIN

Kaniner blir könsmogna runt 3-4 månaders ålder och det är från den åldern som man kan kastrera dem. Om man har både en hane och en hona som bor tillsammans och som inte ska få ungar så gäller det att se upp eftersom de blir könsmogna så tidigt.

Könsmogna hankaniner kan i vissa fall bli aggressiva och börja bitas och även börja urinmarkera. Det beteendet brukar upphöra efter kastrering.

Honkaniner drabbas i relativt stor utsträckning av cancer i livmodern när de blir äldre och därför är kastrering en bra förebyggande åtgärd. Att kastrera en honkanin är ett större ingrepp än för en hankanin eftersom man måste öppna buken på honorna.

Eftersom kaniner av naturen är flyktdjur och därmed ganska lättstressade är det lite större risk att söva dem än t.ex. hundar och katter. Vi söver dock kaninerna mycket skonsamt och det är mycket sällan det händer något allvarligt.

MARSVIN

Marsvinshanar kan bli aggressiva mot varandra och börja slåss om de är okastrerade. Det beteendet brukar upphöra om man kastrerar dem.

Eftersom marsvin av naturen är flyktdjur och därmed ganska lättstressade är det lite större risk att söva dem än t.ex. hundar och katter. Vi söver dock marsvinen mycket skonsamt och det är mycket sällan det händer något allvarligt.